Minggu, 11 Desember 2011

Definisi : cantik ..

Salam ..

:: cantik @ chantek @ chanteq @ cantek .. ejaannya mungkin berlainan tapi makna dan bunyinya tetap sama, kan? sekarang dah banyak perkataan baru yang telah dicipta oleh bebudak zaman sekarang. kreatif mungkin. aku tetiba terfikir mengenai persepsi dan pendapat mengenai cantik ni. ::

:: apa maksud cantik? macam mana yang dikatakan cantik tu? rupa paras .. perwatakan dan tingkah laku .. kesopanan .. pertuturan .. atau dalaman? pada aku, susah kita nak definisikan kategori cantik ni. mata semua lain-lain. contohnya macam Lisa Surihani .. kamu orang rasa dia cantik? pada aku dia memang cantik tapi pada orang lain belum tentu. mungkin mereka kata Fasha Sandha lagi cantik. jadi, definisi cantik ni tak ada salah betulnya. terpulang pada individu. ::

:: kurus atau gemuk. cantik tak? kalau luar negara, kebanyakkan model semua kurus kering. sebab pada mereka, kurus itu cantik. tapi kalau di Africa, gemuk itu cantik. jadi, terjadilah pelbagai cara mereka mahu nampak cantik. diet yang bukan-bukan, semata-mata mahu cantik. makin bertambah la yang menghidap penyakit Bulimia dan Aneroksia. then, sekarang ni banyak iklan untuk kuruskan badan. tinggi belanjanya tu. tak apalah kalau banyak duit. silakan. tapi janganlah sampai memudaratkan diri sendiri yer? ::

:: warna kulit. putih melepak .. hitam manis .. sawo matang .. kuning langsat .. mana satu cantik? pada aku setiapnya mempunyai keistimewaan tersendiri. jangan membandingkan diri sendiri dengan orang lain. yang penting kita sihat. contohnya macam MJ, sanggup suntik untuk jadi putih sebab padanya, putih itu cantik mungkin. tapi tengoklah efek dia kemudian hari, kan? orang banyak duit kan? tapi pada aku, biarlah warna asalnya. seperti adik-beradiknya yang lain. kata orang, hitam itu menawan. tapi, mata orang lain-lain. ::

:: botox @ plastic surgery. erk! yang ni aku memang tak sokong langsung. tak salah nak cantik tapi jangan sampai mengubah kejadian Tuhan. haish! kalau dah banyak duit sampai tak tahu nak buat apa, elok derma pada yang memerlukan dari buat benda-benda macam ni. selalunya orang-orang Barat yang buat untuk kelihatan cantik dan sentiasa muda. jangan yer! hep! ::

:: alat solek @ make-up. owh. zaman sekarang ni, keluar rumah sidai kain pun pakai make-up. nak sentiasa nampak cantik katanya. paling simple, mereka akan mengenakan bedak asas dan lip-balm. tak salah tapi berpada-pada. sesetengah orang tidak mahu kelihatan tidak bermaya dan pucat. contoh, mereka yang sentiasa berjumpa 'client'. tapi ada sesetengah tu yang 'over' sikit. pendek kata, dah macam tepung gomak. habis segala dia letak kat muka. belum lagi dengan bulu mata palsunya yang beberapa meter ke depan. mereka takut nak berdepan orang ramai dengan 'muka bogel'. memang cantik tapi menenggelamkan 'natural beauty' seseorang itu. sayangnya sebab setiap orang telah diciptakan kecantikkan yang tersendiri. kecantikkan bukan hanya bergantung kepada rupa paras semata-mata. okay? ::

:: cantik = seksi. hehe. tak tau nak komen sangat. kebanyakkan lelaki suka wanita seksi. aku pernah tanya kepada kaum adam ni tapi rata-rata mereka jawab, kawan-kawan je. stok 'geli-geli'. mereka tak nak berkahwin dengan mereka ni. sebab akhirnya mereka akan mencari wanita yang menutup aurat untuk dijadikan isteri dan ibu kepada anak-anaknya. kenapa eh? jadi, tak perlu seksi untuk menarik perhatian dan mahu kelihatan cantik. kadang-kadang, wanita bertudung juga boleh nampak seksi. ekeke. pernah dengar? sebab seksi ni subjektif. terpulang pada si dia menilainya. ::

:: cantik = keyakinan diri. memang betul. kebanyakkannya mereka rasa kalau mereka cantik, keyakinan diri juga tinggi. orang akan lebih memandang kita. tapi, janganlah sampai melanggar larangan agama kita yang melarang kita mengubah setiap kejadian-Nya. keyakinan diri bermula dari dalaman. tanamkan sifat itu dalam-dalam. ::



:: cantik = akhlak. sangat setuju. cantik dari dalaman sangat penting. cantik dari tingkah laku, kesopanan, cara bercakap dan perangai. walau kita tidak cantik di mata manusia, tapi biarlah kita cantik di mata Allah. itu lebih penting kan? cantik luaran ni sekejap je. bila-bila masa saja Allah boleh tarik balik. jadi, biarlah tak cantik di luaran tapi indah dalamannya. insyaallah ~ ::

:: dan pada aku, pertama yang aku tengok adalah mata. aku suka tengok mata orang. sebab pada aku, mata itu cantik. dan dari mata juga kita boleh tahu seseorang itu jujur atau propa. bukan yang pakai 'contact lens' tu ye? 'natural eye' la. tak nak mata yang berwarna-warni tu. lebih-lebih lagi anak matanya warna cekelat. sangat cantik. tapi mata Aishwarya Rai cantik kan? =D ::

p/s : pada aku, cantik itu datang dari mata. dan dari mata turun ke hati. sebab tu kita suka orang atau barang yang cantik ..

0 komentar:

Posting Komentar

Bookmark and Share
Ada kesalahan di dalam gadget ini
Dari Suhaib ra, bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, karena segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu'min: Yaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan, ia bersyukur, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika ia tertimpa musibah, ia bersabar, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya." (HR. Muslim)